Uppsälje 57, 780 51 Dala-Järna

 

Startsida

Arkiv

Uppsälje by

Lite av varje

Ved & sånt

                               

                                      
                                    Midsommar i regn och kyla

 

Katten Elsa
Liksom sin husse
tycker Elsa 
om böcker

 

YTTERLIGARE INFORMATION 

 

 

ANDRA LÄNKAR

www.gentlelines.com
www.storjerksgarden.se

 

 

Webbsidan uppdaterad

25 juni 2007

 

 

Nyinlagda artiklar

 

        

 

Inför jul och midsommar har människor i allmänhet större förväntningar på helgfirandet än annars

– i vissa fall råder rena hysterin. Mycket ska förberedas. Det ska köpas hem både det ena och det

andra och det ska pyntas. När så helgen infinner sig är människorna trötta och slitna. Ja, så brukar

det vara – men den här midsommaren skulle för oss bli annorlunda. Vi hade avsagt oss allt festande.

 

Ett managementproblem hade nämligen uppstått i hönshuset: de nya hönorna vi skaffat lagom till

midsommar accepterades inte av de gamla hönorna. Uppgiften för helgen var att få dem sams.

 

                          De gamla hönorna och tuppen                                                    De yngre hönorna

 

Jag parkerade mig i hönshuset med en käpp för att bringa ordning. Här skulle de få se vem som bestämde.

I detsamma började ett sakta sommarregn att strila ner och ljudet av vattendroppar mot plåttak gjorde

både mig och djuren dåsiga. Jag kunde höra hur fåren på andra sidan väggen stökade och buffade i sitt

fårhus. Familjevis grupperade de sig– tackorna med sina lamm. Efter en stund sov vi allihop.

 

När vi vaknade var det sent på midsommaraftonens kväll. Det var då tuppen och jag ingick en pakt – han

skulle hjälpa mig att hålla ordning i hönshuset. Men hönor är inte så lätta att komma till tals med i konflikt-

frågor. Det är väl det som är grundet till talesättet ”att göra upp om hackordningen i hönsgården.”

 

Tuppen visade sig vara en bra bundsförvant – han höll sitt avtal – men hönorna överlistade honom ibland

och lyckades då och då ge de yngre hönorna ett tjyvnyp. Till min lättnad verkade det som om de yngre

hönorna förstått att de vunnit över tuppen på sin sida. De visade mindre rädsla och mer aptit på de godsaker

jag serverade dem. Kanske skulle det lyckas ändå att bringa ordning i hönshuset.

 

Idag är det måndag eftermiddag – den första vardagen efter midsommar.

 

Solen har kommit tillbaka – och värmen.

 


                       Elsa uppskattar värmen                                            Vattenpussarna är nu så gott som
                                                                                                                 helt borta. Till vänster i bild skymtar
                                                                                                                 det hus som är både fårhus och höns-
                                                                                                                 hus.                                

 


Snart ska fåren få flytta in i sitt nya sommarhus. Hade inte regnet kommit så hade huset varit färdigt nu..

 

 
Copyright ® 2007 Sonesgården, Sweden
Webbdesign: Lennart Castenhag