Uppdaterad 2008-10-03 

Att bo på fäbod om hösten 

 

Hösten har kommit. Trädens löv är gula och håller på att falla till marken. För människorna är det tid att dra sig inomhus och läsa en bok framför brasan. I fårhagen börjar det bli ont om bete för fåren men gräsmattan på gårdstunet är dock grön och fåren sneglar på den med längtan i blick.

När jag idag på morgonen skulle flytta fåren från natthagen till den stora hagen lyckades fåren överlista mig. De hade möjligen gjort upp en plan eller också var jag inte tillräckligt uppmärksam. I ett obevakat ögonblick bröt de sig igenom min avspärrning. I förtjust galopp satte de av upp mot gårdstunet varefter de med iver började mumsa i sig av de gröna läckerheterna. Äppelträd och syrenbuskar lockade extra mycket eftersom de ännu bar gröna saftiga blad.

Vad gör man? Jag hade inte hjärta att mota tillbaka dem in i deras hage. Istället ställde jag mig som en vaktpost vid de nyplanterade äppelträden för att förhindra att de skövlades.

Det blev en fin dag för fåren.

 


Glada får. Det gröna gårdstunet är att föredra framför en slutbetad fårhage.

 

 


Särskilt lockande är de nyplanterade äppelträden som bär gröna saftiga blad (till höger i bild).

 


Lika bra att låta fåren beta på gårdstunet. Det kanske inte är så långt kvar till den första snön.

 


Tacka nr 48 - en nöjd tacka.

 

 


Prydnadsbuskarna vid boningshusets entré ser läckra ut.

 

                                                                                                              Lennart Castenhag

 

 


 

 


                                                                     Katten Elsa
  
Startsidan
Arkiv för äldre startsidor
 

 Exempel på sånt som intresserar oss

 
Uppsälje by
Gamla mått och vikter
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- och idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt
 
 Övrigt
   
 

 Nyinlagda artiklar

 Just nu finns inga nya artiklar inlagda
under någon av rubrikerna ovan.

 

 

 Om oss på Sonesgården
 
Webbdesign: Lennart Castenhag

Copyright ® 2008 Sonesgården, Sweden