.

   Hem  

  Arkiv

  Gårdsbutiken

  Ny artikel - 10 dec

  Kontakt / om oss

  Ämnen som intresserar oss


Uppsälje by
Gamla mått
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- o idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt

  Övrigt


Gårdens historia
Bäversjön

Uppdaterad 2010-02-23

.

Vargavinter

Häromdagen rapporterades det på nyheterna om att snöplogningen på vägarna i Dalsland var inställd på grund av för kraftigt snöfall !   Det har också rapporterats om kraftiga störningar för tågtrafiken i hela Mellansverige – till och med för tunnelbanan i Stockholm.



Fårens sommarhus - det kommer att dröja ett bra tag innan det kommer att tas i bruk.


Här i Västerdalarna är allt mycket lugnare. Visserligen fungerar inte rälsbussen till Borlänge, men det gör den inte på sommaren heller, så vem bryr sig? Snödjupet i Uppsälje är nu en halvmeter till glädje för snöskoteråkarna, men det är kallt – ofta minus 30 grader på nätterna.

Idag har jag skottat verandataket – inte för att det var någon överhängande risk för överbelastning, men det var en vacker vinterdag och jag ville vara ute och pyssla med något meningsfullt. Uppe på taket värmde solen härligt men det hårda arbetet med den tunga snön gjorde att det efter en stund blev lite för varmt. Jag skyndade mig därför att slutföra arbetet för att få klättra ner och krypa in i duschen. Och det var då jag kom på det – min keps! Jag hade tagit av den uppe på taket och glömt den kvar! Där kommer den nu att få ligga tills den blåser ner och täcks av snö. Till våren kanske jag återfår min keps – det som är kvar av den.




Sonesgården den 23 februari 2010

Lennart Castenhag