.

   Hem  

  Arkiv

  Gårdsbutiken

  Ny artikel - 4 april

  Kontakt / om oss

  Ämnen som intresserar oss


Uppsälje by
Gamla mått
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- o idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt

  Övrigt


Gårdens historia
Bäversjön

Uppdaterad 2010-10-14

.

Gräsklippning på
        gårdstunet - säsongens sista

Hösten har kommit till Sonesgården. Björkarna har fällt sina löv och i fårens hagar är det så gott som slut på bete. Det var meningen att årets lamm skulle ”flytta hemifrån” i början på veckan, men avfärden blev uppskjuten av någon anledning av slakterifirman.

På gårdstunet är gräset fortfarande grönt. Det är lite för långt eftersom jag har skjutit upp säsongens sista klippning in i det längsta – men nu är det dags – och fåren hjälper mig gärna med detta. När jag öppnar grinden till deras hage förstår de genast vad som ska göras. De strömmar ut ur hagen och upp på gårdstunet för att gripa sig an verket.




Fåren behöver inte övertalas för att hjälpa mig med gräsklippningen.



I år har vi ungefär hälften svarta och hälften vita får. Den svarta avelsbagge vi hyrde förra hösten har satt sina spår. De mörka fårfällarna är uppskattade av frun i huset som planerar nästa års hantverkskollektion.


Fåren gör ett bra jobb. Gräset får precis den längd det ska ha inför vintern.



Det är en vacker höstdag, men starka nordvästliga vindar kräver varma kläder för dem som ger sig ut i skog och mark. För fåren är det inget bekymmer. De har redan skaffat sig "vinterkläder".

Nackdelen med att ta hjälp av fåren är att de samtidigt gödslar gräsmattan, men det går nog att stå ut med så här inför vintern.




Gräsklippning - gödslingen får man på köpet.




Den här herremannen var ett litet gulligt lamm för bara ett halvår sedan. Nu ser han ut att vilja stånga fotografen.




Den här tjejen såg ut som om hon hade motorglasögon på sig när hon var nyfödd. Nu har det ordnat till sig för henne.




Det är som att bo på en fäbod med alla fåren betande på gårdstunet.



Sonesgården den 14 oktober 2010

Lennart Castenhag