.

   Hem  

  Arkiv

  Gårdsbutiken

  Ny artikel

  Kontakt / om oss

  Ämnen som intresserar oss


Uppsälje by
Gamla mått
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- o idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt

  Övrigt


Gårdens historia
Bäversjön

Uppdaterad 2010-11-10

.

Första snön

Idag kom den första snön. Hela Sverige fick ta del av vintern och på sina håll blev det störningar i trafiken. Fåren tycker inte om snö. Motvilligt masar de sig ut ur sitt hus. Den stora höbalen står nämligen i fårhagen och de tvingas gå ut för att stilla sin hunger.

När jag sopar bort snön från entrén och bånglar med sopborsten mot yttertrappan kommer fåren bräkande. De vill gärna tro att det är en signal från husse om att godis har serverats i deras foderbaljor. Får har väldigt bra hörsel. På eftermiddagarna, när det är dags för godis, kan jag aldrig smyga tillräckligt ljudlöst för att inte fåren ska upptäcka vad jag håller på med.




Fåren är inte förtjusta i snön. Marken ska vara grön med friskt gräs, tycker de.

Idag är det en ”inne-och-sitta-vid-brasan-dag” med en god bok. Men jag passar samtidigt på att lägga ut lite bilder på hemsidan. Den första snön är alltid spännande. Längre fram på snösäsongen är det inte så spännande – bara jobbigt med snöskottning och plogning. Vi får väl se om det kommer så mycket snö idag att traktorn får visa sin duglighet.




Traktorn står redo med snöplogen monterad.

Igår var det en sådan typisk frostdag som vi haft under flera veckor. En sådan där dag då naturen förbereder sig och ”hämtar andan” inför den långa kalla årstiden.

Klicka på bilderna nedan för att se dem i förstoring.





Sonesgården den 10 november 2010

Lennart Castenhag