Uppdaterad 2008-08-10  

En dag i Nås finnmark

 

Någon mil söder om Sonesgården ligger det vidsträckta vildmarksområde som kallas Nås finnmark. Här finns djupa skogar, höga berg och rikligt med vatten. Mitt i området ligger Närssjön med sina holmar och uddar och runt denna sjö har det anlagts vandringsleder med slogbodar och övernattningsstugor. Från byn Närsen som ligger uppe på ett av de omgivande bergen har man en betagande utsikt över sjön.


Från byn Närsen har man en betagande utsikt över Närssjön och dess holmar och uddar.

 

 

Hit till Nås finnmark begav vi oss  - Maja-Lisa och jag med hundarna Winston och Melanie. Att ta sig runt sjön till fots innebär flera dagars vandring. Vi valde istället att göra ett antal "strandhugg" med ryggsäcken laddad med lunchmat.

 

 


Ett antal stugor finns som man kan övernatta i. De kallas "eldpallkojor" eftersom det mitt i stugan finns en eldstad som ser ut som en stor grill.

 


Blandrashunden Windston älskar att bada. Han försitter sällan en chans att doppa sig.

 

Uppe på Långsjöberget fann vi en slogbod med ett oslagbart läge. Från slogboden har man en milsvidd utsikt med sjön Grycken i fjärran.

 
En slogbod med oslagbar utsikt.


Slogboden på Långsjöberget.

 


Labradoren Melanie undrar när det är hennes tur att få lunch.

 

 

                                                                                                              Lennart Castenhag

 

 


 

 


                                                                     Katten Elsa
  
Startsidan
Arkiv för äldre startsidor
 

 Exempel på sånt som intresserar oss

 
Uppsälje by
Gamla mått och vikter
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- och idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt
 
 Övrigt
   
 

 Nyinlagda artiklar

 Just nu finns inga nya artiklar inlagda
under någon av rubrikerna ovan.

 

 

 Om oss på Sonesgården
 
Webbdesign: Lennart Castenhag

Copyright ® 2008 Sonesgården, Sweden