.

   Hem  

  Arkiv

  Gårdsbutiken

  Nyinlagda artiklar

  Kontakt / om oss

  Ämnen som intresserar oss


Uppsälje by
Gamla mått
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- o idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt

  Övrigt


Gårdens historia
Bäversjön

Uppdaterad 2011-06-09

.

Försommar

Denna sommar är vårt barnbarn hos oss ganska mycket. Hon verkar trivas på landet. Djuren ser också ut att trivas med henne. Morgon och kväll när vi flyttar fåren mellan de olika hagarna vill Nathalie alltid vara med.

I år har vi en "lammlucka" i fårstaketet. På lagårdsbacken serverar vi extrafoder åt lammen så att de ska växa till sig bra. Lammen tycker det här är ett trevligt arrangemang. Efter att ha satt i sig sin portion tar de sig alltid en promenad i trädgården. De tycker att det är spännande att ge sig ut på vift på egen hand utan sina mammor. Nathalies jobb är då att vakta blommor och buskar i trädgården som annars skulle jämnas med marken.

Tackorna är oroliga när lammen är ute i friheten. De kallar på sina lamm hela tiden för att få dem att återvända till hagen. Efter en timme kan lammen inte motså sina mammors lockande bräkande och de återvänder in genom sin lucka i fårstaketet. Nu gäller det att snabbt stänga igen luckan så att lammen inte smiter ut igen.

Häromkvällen var jag lite oförsiktig när jag skulle flytta fåren till sin natthage. I ett obevakat ögonblick smet flocken bakom min rygg och rusade upp på gårdsplanen. Det verkade som om tackorna ville känna hur det känns att ta sig en kvällspromenad i trädgården så som de sett lammen göra varje kväll hela våren. Efter en timme gick hela flocken självmant in i sin hage för att därefter ta sig en slummer i sitt hus - äventyret hade tagit på krafterna.


En kulla i fårhagen. Lammen ser ut att uppskatta sin kompis.





Sonesgården den 9 juni 2011

Lennart Castenhag