.

   Hem  

  Arkiv

  Gårdsbutiken

  Nyinlagda artiklar

  Kontakt / om oss

  Ämnen som intresserar oss


Uppsälje by
Gamla mått
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- o idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt

  Övrigt


Gårdens historia
Bäversjön

Uppdaterad 2011-11-09

.

Vintertid -
        men inte vinter ännu

Vintertid gäller sedan en dryg vecka tillbaka och det blir tidigt mörkt om kvällarna. Redan vid fyratiden börjar det skymma så då måste gårdssysslorna vara avklarade. Sen blir det en lång kväll innan det är dags att gå och lägga sig. Dessa långa kvällar uppskattar jag eftersom så mycket finns att pyssla med – till exempel gårdens hemsida eller studier av gamla mynt.


Långa mörka höstkvällar med tid att ta itu med allehanda aktiviteter inomhus

Det har varit en ovanligt varm höst och det har varit fina dagar att jobba i skogen med röjsåg. Det gråmulna vädret har jag uppskattat eftersom den lågt stående solen annars ger mig siktproblem när den lyser rakt mot skogshjälmens visir – och då finns risk att jag kör i sten. Sen är det tvärt slut på den arbetsdagen.

Om någon vecka flyttar de lamm iväg som föddes i våras. Även stortackan flyttar. Hon har blivit till åren kommen och börjar nu få svårt med ett ben. Det är inte lätt att skicka iväg henne eftersom hon är född på gården. Sedan hösten 2008 har hon varit ledare för flocken och hennes kloka ögon har följt allt vad som händer både utanför hagen och inom flocken. Hon har varit en bra ledare. Om hon bräker vet man att man varit försumlig i något avseende mot fåren. Vem som tar över ledarskapet efter henne ska bli mycket intressant att se.


”Stortackan” nr 44, flockledare sedan 2008. Bilden är från oktober 2010.

Under vintern kommer vi att ha bara sex tackor – tre vita och tre svarta. Ett av lammen som föddes i våras, nr 107, kommer vi att ha kvar. Hon är svart med vita fläckar under ögonen vilket blivit ett slags kännetecken för Sonesgårdens får. Även tacka 72 har så, liksom hennes son som var avelsbagge förra hösten.


Till vänster om Nathalie baggen nr 106. Till höger om Nathalie tacka 107.     Bilden är från våren 2011.





Sonesgården den 9 november 2011

Lennart Castenhag