.

   Hem  

  Arkiv

  Gårdsbutiken

  Nyinlagda artiklar

  Kontakt / om oss

  Ämnen som intresserar oss


Uppsälje by
Gamla mått
Gamla prylar
Gamla mynt
Gamla böcker
Kultur- o idehistoria
Konsthantverk
Ved och sånt

  Övrigt


Gårdens historia
Bäversjön

Uppdaterad 2011-11-26

.



En bäverdamm har förvandlat vår grannes hästhage till träskmark (till höger bakom inhängnaden).

För två år sedan tyckte vår granne att det blev för besvärligt med bävern. Den hade dämt upp bäcken ordentligt så det hade bildats sankmark i hans hästhage. Med hjälp av en grävskopa röjdes byggnadsverket bort varefter marken började återhämta sig.

Efter ett tag fick vi höra att grannarna nedströms började klaga. Bävern hade inte flyttat så långt. Bara några hundra meter och den hade lyckats bygga sig en ny damm.

Förra sommaren hade grannarna fått nog och bäverdammen röjdes bort. En vägtrumma hade skadats av bäverns aktiviteter, så röjningsarbetet blev kostsamt. Men när det var rensat och klart kände sig grannarna nöjda med resultatet. En jägare anlitades, för nu skulle det inte bli mer bäverdammar i området. Bäverjägaren tillbringade flera veckor med att lurpassa på skadegöraren, men ingen bäver syntes till. ”Den har nog flyttat från trakten”, löd slutsatsen.


Som ett jättelikt plock-i-pinn-spel låg björkstammarna utspridda i området.

Igår ringde vår granne och han lät förtvivlad. ”Nä nu ä dä fördj---ligt! Halva hästhagen ligger under vatten!!”. Försiktigt smög jag mig ut i skogen med kameran. Kanske man skulle få se en skymt av bävern nu.

En beklämmande syn mötte mig. Det var inte bara en damm som byggts – det var två. Björkarna låg huller om buller runt omkring på området som ett jättelikt plock-i-pinn-spel. Jag satte mig på en stubbe och väntade och väntade, men trots att platsen visade tydliga tecken på ivrig verksamhet var det idag alldeles stilla. Inte ett liv syntes till. Till slut tröttnade jag. Solen hade sänkt sig under horisonten och kylan började tränga igenom kläderna.


Den övre dammen. Nog är det märkligt att den är så tät. Den är ju trots allt gjord av pinnar.

I morgon är det första advent, men istället för att njuta av glögg och pepparkakor, blir det till att gå ut i skogen med vinsch och spett för att försöka komma tillrätta med vad bävern ställt till med.


"Att fälla träd som en bäver" är ett skällsord bland män som kallar sig skogshuggare.


Björkens topp och grenar har tagits om hand för att bli byggmaterial.




Sonesgården den 26 november 2011

Lennart Castenhag